ÅH PARIS!

Har förgäves vänt upp och ner på lägenheten för att hitta Amelie från Montmartre-filmen. Hur kan jag ha tappat bort den? Så jag sitter istället och drömmer mig tillbaka till första kvällen i älskade Paris då vi glassade omkring iMontmartre, egentligen ganska omedvetna om var vi befann oss. Stället är nog det vackrate jag sett!
Det var bara en vecka sedan liksom. Exakt vid den här tiden stod vi utanför Sacre Coer (eller hur man nu stavar. Franskan är ett mysterium, men det ska jag minsann ändra på med någon språkkurs!) och spanade ut över vackra Paris.

image94

Jag saknar det livet.
Det är  väldigt häftigt att hamna i en stad där allt man kan säga är "baugette" (jaja, vi klarade oss faktiskt med det, haha) och där lokalbefolkningen har en betydligt lägre nivå på det engelska språket. Vi kunde helt enkelt inte kommunicera med varandra. Men det är väl också det som är en del av charmen med att åka utomlands? Att kunna uttrycka sina åsikter hur som helst utan att någon reagerar (om det inte visar sig att det finns svenskar i närheten, hoho).

Och så det här med att orientera sig fram i storstäder. Det är inget man göra varje dag, så det är väl bara att tacka idrottslärarna jag haft genom åren, som tvingade oss igenom skogar med kartor och fadderittan, för utan dom färdigheterna hade jag lätt gått vilse (mer än vad jag lyckades med).

Storleken på staden är ju värd att nämnas också. Vad är den, typ fyra gånger större än Stockholm som framstår som en plutt-stad i jämförelse med Paris. Trafikanterna är ju till och med nästan i klass med egyptierna som kör lite hej-vilt var de känner för att köra. Det är väl ganska tur att jag gärna inte går över gatan vid rödlyse (för om jag gör det, gör jag det vid felställe och är alltid nästan nära på att bli fälld som en kägla!) = i Paris hade jag dött vid första övergångsställe utan min extrema "säkerhet".

Men, nu ska jag inte sitta och vara nostalgisk. Jag lär ju vara tillbaka där inom snar framtid och då kan jag ju dessutom ghettodelen av staden utantill! Yeah.
Och Nora, Vi har ju planer på att dra från Sverige så fort vi får!
Shit. Det blir party hela dagen, alla dagar i veckan.

Kommentarer
Postat av: Nora

Ja nu sitter jag här med tårar i ögonen. Var det verkligen en vecka sedan? Det känns så nära men ändå så långt borta (för att ta ett så fint citat. not.)
Paris var en av mina bästa resor, och bästa helgen. Att göra den med er är just det som gör den så speciell. Vi hade det verkligen super.
Vilka var de som upplevde mest av paris liksom? Vi!

Jaa, efter gymnasiet sticker vi. Det är inte som att det kommer bli något problem med dansen, den finns ju där också. Vi flyttar till pappas kompis och sedan skaffar vi en egen lägenhet och drar ut på stan :)

2008-03-07 @ 22:02:04
Postat av: emelie

Tips, kolla på tillsammans är man mindre ensam med Audrey Tatou, den är minst lika bra som Amelie från Montmartre filmen. ha en bra dag

2008-03-09 @ 13:48:10
Postat av: Christina

Fin blogg, vad heter ditt typsnitt?
Jag håller med, Paris är underbart!!

2008-03-09 @ 15:03:19
Postat av: madde

tack christina.
rubriken är Courier new, och inläggstexten är tahoma eller verdana har jag för mig :)

2008-03-09 @ 17:53:13
URL: http://onefootontheground.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0